INSTRUKCJA NA TEMAT
WEWNĘTRZNEGO ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA I DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
W ESKY.PL SPÓŁKA AKCYJNA Z SIEDZIBĄ W KATOWICACH

INSTRUKCJA NA TEMAT WEWNĘTRZNEGO ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA I DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

w ESKY.PL SPÓŁKA AKCYJNA 

Z SIEDZIBĄ W KATOWICACH

eSky.pl S.A. (“Spółka”) niniejszym przedstawia informacje dotyczące przyjętej w Spółce procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i dalszych postępowań (“Procedura”)

Procedura jest realizacją (i) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 305, str. 17 z późn. zm.), oraz  (ii) zapisów ustawy z 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).

Cel:

  • Ochrona sygnalistów i ustanowienie jasnych zasad zgłaszania naruszeń prawa w Spółce.

1. Rodzaje zgłoszeń:

  • Zgłoszenie wewnętrzne: Dokonywane wewnętrznie, za pomocą kanałów wskazanych przez Spółkę ( system wewnątrz organizacji korespondencyjnie).
  • Zgłoszenie zewnętrzne: Składane do organów publicznych (min. Rzecznik Praw Obywatelskich), jeśli zgłoszenie wewnętrzne jest nieskuteczne lub sygnalista wybiera tę formę.

2. Forma zgłoszenia:

  • Jawne: Sygnalista zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości.
  • Poufne: Tożsamość sygnalisty jest chroniona przed osobami nieuprawnionymi.
  • Brak dopuszczenia w Spółce zgłoszeń anonimowych.

3. Treść zgłoszenia:

  • Opis naruszenia.
  • Nazwa jednostki, której dotyczy zgłoszenie.
  • Okres występowania naruszenia.
  • Dane sygnalisty i innych zaangażowanych osób.
  • Dokumentacja wspierająca zgłoszenie (jeśli dostępna).

4. Sposób zgłaszania:

  • System wewnętrzny w Spółce: Bezpieczny kanał komunikacyjny.
  • Korespondencja: List w zamkniętej kopercie oznaczonej „Zgłoszenie Sygnalista” skierowany na adres siedziby Spółki, ul. Murckowska 14a,  40-265 Katowice.

5. Komisja ds. Zgłoszeń:

  • Składa się z 3 członków: Przedstawiciela pracowników, Pracownika Departamentu HR, Doradcy prawnego.
  • Komisja weryfikuje zgłoszenia i podejmuje decyzje dotyczące działań naprawczych lub dyscyplinarnych.

6. Czas rozpatrywania zgłoszenia:

  • Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia: w ciągu 7 dni.
  • Rozpatrzenie zgłoszenia: do 3 miesięcy.

7. Ochrona Sygnalisty:

  • Sygnalista chroniony jest przed działaniami odwetowymi od momentu zgłoszenia.
  • Wszelkie działania dyskryminacyjne, represyjne lub odwetowe wobec sygnalisty są traktowane jako poważne naruszenie.

8. Rejestr Zgłoszeń:

  • Każde zgłoszenie jest rejestrowane.
  • Rejestr przechowywany jest przez 3 lata od zakończenia sprawy.